WANNABIE'S

Jul 17, 2015

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“A Bigger Splash 2” 2015 / acrylic, aerosol on canvas, 167x167x5cm


WANNABE (noun)
1: 他人、もしくは他の物になることを熱望し、それを真似ること
2: 希望が打ちひしがれ、失敗もしくは失敗する可能性が高い:成功したライバルを真似ようとするもの(企業、市、プロダクトなど)のこと

from the Marian-Webster Dictionary


昨年に引き続き、CLEAR EDITION & GALLERYではMADSAKIの個展を開催いたします。挑発的なメッセージを中心に作品を展開して きた作家の全新作展です。社会を風刺したような痛快さを保ちながら彼の新たな試みが見える展示となります。

この個展に向けて作られた作品のほとんどが先人達の作品を模したり再解釈したもので、その参照元は美術館や教科書、オークション市 場に度々登場する「有名」(高価/貴重)な作品です。それらは既に現近代美術作品という性質を超越し大衆にも浸透した記号となってお り、アート業界の仕組みや劇場的な側面を含め消費主義を代表する象徴の一つです。多くの作家が大衆芸術や氾濫したイメージを作品 にアプロプリエイトして来たように、MADSAKIもまた大衆に(不本意な形であったとしても)浸透した今日のアートのイメージを盗用し、 自身が設立した架空オークションハウス(本個展)を「WANNABIE’S」と名付けました。新作を含めてアートにまつわる状況自体を作家の目を通して本個展で我々に提示します。

“なりたがり”という意味の英単語と世界最大のオークションハウスChristie’sを組み合わせた造語でもあるWANNABIE’Sに出品され るものは全て紛れもない本物(MADSAKI作)であり、同時に本物(オリジナル)ではないそれに”成りたがっている”作品です。既に80年 代より議論しつくされているように美術における唯一性の意味は希薄ですが、我々は改めてそれに気付かされると同時に、アート自体が 歴史や社会環境、マスコミニュニケーション等、多くの要素によってある意味「偏った」視点の中で相対的にしか存在意義がないというこ とに直面します。それをMADSAKIは自身のスタイルと、サンプリング/リミックスなどの手法が当たり前に存在し進化してきたストリート のアティチュードを残しながらアイロニーたっぷりに自身の作品として架空オークションハウスという展示空間にはめていくのです。

数年前にオークションで購入した前所有者の個人宅にかけられ一般の目に触れることのなかったピカソの絵画が史上最高額でまた売買 されたことが記憶に新しい様に、このアート劇場の舞台の中心に立つ者のみが”成功者”ということであれば、皮肉なことに関わるほとん ど全ての者がwannabeで終わることでしょう。ただ、MADSAKIの作品 から伝わるのはアートを取り巻く仕組みや”名作”の高騰し続ける価格 に心を踊らせる人々に対しての悲観や非難/否定ではなく、サーカスとし てのこの側面を自ら楽しんでいる状況です。この舞台をMADSAKIは”ア ーティスト”役になりきりながらアイロニカルな視点で引っ掻き回し、遊 ぶのです。”彼ら”からしてみればwannabeの私たちに名作を身近に感じる機会を作家なりに与えてくれるのかもしれません。

MADSAKIの展示の常ではありますが、究極的な質問でもある「そもそもこれは現代美術なのか」それとも「ただの悪ふざけなのか」、見てい る物が「美しいのか」「オリジナルなのか」など日頃アートに対して我々 が持つ価値観に彼は揺さぶりをかけてきます。もしかすると、彼が提示 する答えは極めてシンプルで、重要なのは我々第三者が開き直りあえて wannabe として振る舞まい、再び自由にアート(界)を泳いで楽み取り返すことなのかもしれません。



”WANNABIE’S”

Opening Reception: 2015.07.17 Fri 19:00 - 21:30

2015.07.17 FRI〜08.29 SAT Open 11:00 - 19:00 Tue〜Sat
(Closed on SUN, MON, Holidays)


CLEAR EDITION & GALLERY
2F,7-18-8 Roppongi, Minato-ku, Tokyo


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WANNABE (noun)

1: a person who wants or aspires to be someone or something else or who tries to look or act like someone else
2: something (as a company, city, or product) intended to rival another of its kind that has been successful; es- pecially : one for which hopes have failed or are likely to fail

from Marian-Webster Dictionary online

CLEAR EDITION is proud to announce the 3rd solo exhibition by Japanese artist, MADSAKI.

Well known for his provocative art works (phras- es) this upcoming solo exhibition will house his most recent, experimental series.

Most of all the works which will be presented have been inspired (basically copied or referred to) by the so called masters of art, with famous (expensive / precious) works seen in school text books and public institutions, some even creating a dramatic craze with their unlimited prices. Works by these artists easily surpass the basic function of a“painting”, and can be even considered as a symbol of the vulturous consumerism in the art industry broadly known to the public today, with sensational head- lines of record prices. As many artists appropriated images of democratic art forms and even works from other artists, MADSAKI will steal the imagery of the art industry today, and create his own auction house (this exhibition) naming it the “WANNABIE’S”, portraying an ironic view of the world through his new series of paintings.

All works shown at the“ WANNABIE’S” are genuine (made by MADSAKI) but at the same time not. They are“wannabe”originals. Following the ongoing debates since the appearance of“appropria- tion”, we will once more notice that there is no importance in originality, and that artworks only exist in the means of relativity, deeply effected by history, social backgrounds, mass communication etc. MADSAKI portrays this ironically through his own“auction house exhibition”with his distinct style and his tongue in cheek attitude from the streets where sampling / remixing existed as a common method from its initial stage.

With the recent news of a Picasso painting reaching the most expensive price for auction sales, if the members on this“art drama”stage are considered the ones successful, ironically most of the people related to art will have to end as“wan- nabes”. What MADSAKI aims to portray is not denial nor a feel- ing of lament towards the soaring market, but enjoying this dra- matic craze. With the role of an“artist”in this circus he moves freely on stage with his distinct ironic perspective and straight forward messages. Perhaps he is giving us“wannabes”the chance to feel the masters art works by up close in his own humorous way.

Questions which always rise on incidents of his show, MADSAKI once again confronts us with the questions“Can this be con- temporary art? Or is it just simply a prank?”, “Is this beautiful?” or “Is this original?” juddering our stereotype thoughts on art. However his suggestion seems extremely simple. Daring us to act as “wannabes” to swim through the art world with free- dom, enjoying it, and taking matters back into our own hands.
Jul 17, 2015 | news